НУШ, ПОРТФОЛІО



Однією з важливих технологій оцінювання у початковій школі, особливо у 1-му класі, є технологія портфоліо, яка відрізняється від традиційних методів оцінювання тим, що забезпечує вчителя обґрунтованою інформацією про процес і результати навчальної діяльності учня, надаючи при цьому можливості для здійснення власних оцінних суджень щодо результатів своєї діяльності. 


Портфоліо це інструмент, який демонструє, чого досягла дитина. Це не спосіб планування роботи з дитиною.
Педагог може використовувати інформацію з портфоліо для того, щоб розробляти подальші плани роботи, – адже потрібно спочатку знати, що вже вміє робити дитина, для того щоб планувати наступні кроки.
Користуючись інформацією з портфоліо, педагог також дізнається про сильні і слабкі сторони дитини, про хід її мислення, про прогрес в опануванні навичок тощо.
Портфоліо завжди візуалізоване – зазвичай у вигляді спеціальної папки. Однак його вміст не зводиться лише до колекції учнівських робіт.

Портфоліо – це спеціально спланована та організована індивідуальна добірка матеріалів і документів, яка демонструє зусилля, динаміку і досягнення учнів у різних сферах.
Формування портфоліо здійснюється суб’єктивно. У процесі вибору робіт для портфоліо вчителю важливо дати відповіді на такі запитання:
• Що добре вдається цьому конкретному учневі?
• Який прогрес у формуванні відповідної компетентності (компетентностей) демонструє ця робота учня?
• Яким чином ця робота співвідноситься з іншими роботами, що містяться у портфоліо?
Найчастіше виділяють три основні види портфоліо, кожен з яких має свої сильні і слабкі сторони.
Робоче (загальне) портфоліо
До його створення долучаються усі: вчитель, учень, батьки. Добираються як поточні роботи, так і зразки підсумкових робіт.

Позитивними сторонами цього виду портфоліо є те, що воно найбільш точно відображає щоденний прогрес розвитку дитини. 
Демонстраційне (учнівське) портфоліо
Демонстраційне (учнівське) портфоліо містить лише найкращі роботи учня, які обирає він сам.

Такий вид портфоліо є досить сильною мотивацією для дитини виконувати роботи, що демонструють її найкращі здібності. 
Портфоліо вчителя
Таке портфоліо містить контрольні (тестові) завдання і зразки робіт, вибрані самим учителем.
До вчительського портфоліо вкладають продукти навчальної діяльності, які засвідчують її динаміку, а не тільки абсолютні оцінки. 
Часто педагоги можуть одночасно використовувати елементи усіх трьох видів портфоліо. Кожен навчальний заклад і кожен вчитель має знайти спосіб, який є найефективнішим для того, щоб якомога більше дізнатися про дитину і забезпечити її додаткові потреби.
Як виглядає портфоліо учня початкової школи?
• Передусім воно має бути яскравим, можливо, пов’язане з улюбленими мультиплікаційними героями дитини.
• Учнівське портфоліо має відображати усі досягнення дитини; позитивні емоції, виражені у творчих роботах тощо.
• Створення учнівського портфоліо допоможе вчителю більше дізнатися про дитину.

Структура учнівського портфоліо

На сьогодні немає жорстко встановлених правил і вимог, що регламентують структуру портфоліо учня початкової школи. Рекомендують використовувати зазначений нижче перелік розділів, які дають можливість повною мірою досягти цілей.
1. Титульний аркуш «Це Я». Вказано адресу і найменування навчального закладу, прізвище, ім’я, по батькові учня і клас. За бажанням можна додати на титульному аркуші фотографію учня.
2. «Мої фотографії». На цій сторінці портфоліо подають як сімейні фотографії, так і фотографії самого учня.
3. «Моя сім’я». Тут вказують інформацію про склад сім’ї учня. Ці сторінки можна присвятити найріднішим, близьким людям, а саме батькам, братам, сестрам, бабусям і дідусям, доповнити альбом відповідними фотографіями.
4. «Що я вмію і люблю робити». Цей розділ дає змогу проілюструвати навички і захоплення учня. У розділі «Я умію робити» рекомендують зазначати найбільш значущі досягнення учня, які не обов’язково пов’язані з навчанням. Наприклад, якщо дитина навчилася плавати цього літа, то для 1-го або 2-го класу це також є досягненням. У розділі «Я люблю робити» наводять відомості про інтереси і захоплення учня. У розділі «Мої захоплення» зазначають захоплення дитини. Буде чудово, якщо вони матимуть практичну основу і будуть представлені оригінальними виробами, аплікаціями.
У процесі навчання ця інформація може допомогти педагогам розвинути наявні у дитини здібності, а учневі допоможе знайти серед однокласників однодумців і друзів.
5. «Мій режим дня». Цей розділ портфоліо дає учневі навички планування. Буде корисно, якщо поля цієї форми учень заповнить самостійно, а вчитель йому потім допоможе звести інформацію за часом тих або тих справ. Рекомендують роздрукувати цей лист портфоліо і повісити його вдома поряд із робочим місцем учня. Буде дуже цікаво, якщо у вкладці «Моя улюблена їжа» учень не тільки напише смакові переваги, а й додасть кілька рецептів.
6. «Мої досягнення і плани». Інформація в цьому розділі допоможе педагогам зорієнтуватися в сильних сторонах учня, зрозуміти його прагнення і бажання отримати додаткові знання і навички, або ж переконатися в тому, що в учня вже існує певний план дій, послідовне виконання якого дасть йому змогу зрештою досягти поставленої мети. На сторінці «Мої досягнення» записують усі результати досягнень дитини, що, де і коли відбулося, додають також подяки, грамоти, якщо вони є.
7. «Моя зайнятість у гуртках, секціях і клубах». Тут необхідно вказати інформацію про назву гуртка, секції або клубу, назву установи, в якій проводять зайняття, і час, упродовж якого учень брав чи бере участь у діяльності гуртка або клубу.
8. «Моя творчість» (літературні роботи). Цей розділ не є обов’язковим. У початкових класах рівень освіти в галузі літератури, як правило, ще не настільки високий, щоб учень уже міг складати вірші або оповідання, однак можуть бути й винятки.
9. На сторінці «Мої малюнки» можна вклеїти малюнки учня або роздрукувати лист цього розділу (краще в кількох екземплярах) і попросити дитину намалювати що-небудь.
10. «Мої успіхи в навчанні» (роботи, які дитина вибере самостійно). Пам’ятаймо, що портфоліо має бути максимально орієнтованим на дитину. Коли дитині дають можливість вибирати свої роботи, тим самим створюється ситуація, у якій саме дитина починає визначати критерії, за якими її роботи оцінюватимуть. Знаючи мету зберігання тієї чи іншої роботи, діти починають розуміти певні її характеристики.
Портфоліо може містити багато різних видів робіт, які додає педагог, дитина та батьки, наприклад:
• зразки письмових робіт;
• малюнки;
• опитувальники;
• коментарі педагога;
• фотографії;
• спостереження;
• форми самооцінювання;
• коментарі батьків;
• зразки робіт у рамках окремих предметів;
• приклади розв’язання проблем;
• список прочитаних книг;

• щоденники.

Шаблони учнівських портфоліо



1                  2